1917: Bum, prásk, odvaha a slzy v jednom záběru



Kouzlo jednoho záběru není revoluční počin. Naposledy to zkoušel Birdman, který sice neudělal díru do světa, ale malinký důlek do Oscarů ano. Nestyďte se, pokud nevíte, co znamená film na jeden záběr. Já jsem nejdříve myslel, že mají herci vždy jen jeden pokus a přišlo mi to hrozně napínavé. Jen si představte tu situaci: "Hej Džordži, tady se na tebe sesype celý bunkr, tak místo tebe dáme kaskadéra, ale musí to dát. Máme jen jeden záběr a jeden bunkr!". Po dalším studiu jsem zjistil, že se jedná o vytvoření dojmu, že je film natočený na jeden zátah. Prostě vám nikdy nepřeskočí obraz. Kamera třeba jede za vojáčky a když zatočí za roh, tak jste v háji a musíte počkat až je dožene a až poté zjistíte, jestli jsou ještě naživu. Pro lepší pochopení se zase vrátím ke scéně s bunkrem: "Hej Džordži, v této scéně na tebe spadne bunkr. Ten záběr bude mít 5 minut, protože není kolem žádný stojící kámen, u kterého můžeme zastavit kameru a všechno srovnat. Musíme to teda dát bez kaskadéra. Zavři pusu, ať tam nemáš moc prachu, jo a podle scénáře tě do hlavy praští tenhle trám, tak se nepřekláněj. 3, 2, 1, akce!"

Kouzlo 1917 spočívá v jistotě, že se nebudete nudit díky neustále jedoucí kameře. Není čas na dlouhé vysedávání v autě, protože reálný čas záběru nedovolí scénáristovi žádné sentimentální orgie prostřednictvím rozhovorů o rodině, dětech nebo hodných Němcích. Děj musí být pořád v pohybu a je to parádní nástroj, jak se zbavit spousty elementů, co na režiséra a děj většinou tlačí. Zde na konci filmu nehodnotíte, jak kvalitní byla zápletka, zvraty a vykreslení postav. Všechno máte černé na bílém a z celého snímku tryská dojem, jako by vám ho vyprávěl váš děda. A dědovi se neodmlouvá, neskáče do řeči a nezpochybňuje pravdivost historky, ať se jedná o historky ze západní fronty nebo velikost chyceného sumce. 

Poslední doporučení zahrnuje dvě věci. Zaprvé, jděte se na to podívat do kina, kde se nebojí otočit knoflíkem hlasitosti doleva. Hladina zvuku Lemmy Kilmister je ideální pro dokonalý filmový zážitek. Druhá rada směřuje k jemnějším povahám. Nebojte se brutality nebo krve. Já sám nesnáším české filmy o totalitě, kde je polovina filmu o mučení a druhá polovina připomíná přehlídku automobilových veteránů. 1917 je film natočený pro malého kluka i britskou babičku, co si namočí sušenku do mléka a přikryje se ovčí dečkou. 

P.S: Miluji píseň na konci filmu

Komentáře